Rampeanvendelse

I parkeringshuse med flere etager er de enkelte niveauer for det meste forbundet med ramper. Især ved bremsning og acceleration af bilerne virker der store belastninger på rampernes gulve. Derfor skal belægningssystemerne på ramperne være meget robuste og modstandsdygtige.

1
Forberedende foranstaltninger

Før belægning skal tilstødende komponenter, såsom døre, fodpaneler, stødbeskyttelsesskinner, hjørneskærme og fugeprofiler, tape med plastfolie for at beskytte dem mod harpiksstænk. Ikke-faste genstande såsom jernbeklædning skal fjernes og opbevares andetsteds på stedet. Applikatorerne skal udfylde mindre ufuldkommenheder i gulvet med en hurtigreagerende mørtel og male overfladen fladt, når den er hærdet. Fælles kanter omprofileres. Derefter skal overfladearealerne, der skal coates, maskeres pænt i en lige linje. Det er bedst at blande belægningsmaterialerne et separat sted beskyttet mod regn og sol og med pladebeskyttelse under fødderne efter behov. Det tilrådes at sikre klar tilgængelighed af det daglige behov for materialer der for at undgå forstyrrelser i arbejdet. De nødvendige placeringsværktøjer og rengøringsmaterialer skal også opbevares der. Når blandingen er blandet, føres harpiksen i vogne fra opbevarings- og blandingsområdet til det område, der skal coates.

2
Blanding

Syntetiske harpiksbelægninger til parkeringshuse med flere etager og underjordiske leveres normalt i form af to-komponentsystemer. Inden lægning blandes harpiks- og hærderkomponenterne forsigtigt sammen ved lav hastighed (ca. 300 - 400 omdr./min.) Ved hjælp af et kraftigt blandeapparat, f.eks. En ankerrører. Overholdelse af de blandetider, der anbefales i de tekniske instruktioner, er afgørende for at sikre homogenitet. Efter blanding dekanteres harpiksen i en anden, ren beholder og omrøres omhyggeligt igen ("ompakning"). Den nu klar til brug harpiksblanding skal derefter føres straks til det forberedte belægningssted og anvendes uden yderligere forsinkelse.

3
Priming

Det første lag i et belægningssystem består altid af en primer. Dette er sædvanligvis en syntetisk harpiks med lav viskositet, der først fordeles med gummiskraber og derefter masseres ind i det pudrede eller formalet betonsubstrat i en tværgående bevægelse med kortrullede lammeskindruller. For den bedst mulige vedhæftning til de følgende lag kan den stadig flydende, friske primer også drysses let med ovntørret kvartssand. Dette er især vigtigt, hvis det næste lag ikke kan anvendes inden for den optimale tidsramme.

4
Rids- og nivelleringsfrakke

Skrabelakken sikrer en visuel glat og uigennemtrængelig overflade af høj kvalitet. Til en ridsebelægning blandes harpiksen, der anvendes til primeren, med fint, tørret kvartssand og påføres på den grundede overflade ("ridset"). Afhængig af anvendelsen kan gummiklinger, stålskovle eller hårde gummiflåder bruges til dette formål. Som med primeren kan der sprinkles noget ovntørret kvartssand i det stadig flydende ridser, før det hærder at ru overfladen. OS 10 og OS 11-belægningssystemer har altid en vandtætningsmembran. Derfor bør der altid påføres en ridsebelægning og drysses let med tørrydsand til sådanne systemer, så membranen danner et ikke-porøst lag med ensartet tykkelse med pålidelig, fast binding til underlaget.

5
Brug lag

Som skrånende strukturer adskiller ramper i parkeringshuse med flere etager og underjordiske fra andre handlede områder. Slidlaget på ramperne skal være særligt modstandsdygtige over for forskydningsspændingerne forårsaget af køretøjer, der accelererer og bremser. I det væsentlige påføres slidlaget på en rampe på nøjagtig samme måde som på en vandret overflade. Afhængigt af rampens hældning kan det imidlertid være tilrådeligt at tilføje et thixotropisk middel til belægningsmaterialerne for at opnå ensartede belægningstykkelser igennem. I stedet for kvartssand er hårde og stærkt elastiske aggregater såsom basalt og korund ofte bedre egnet til ramper som det skridsikre tørrystningsmateriale. Slidlaget på ramper skal lægges med særlig omhu for at sikre et glat og jævnt udseende.

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123