Fugeforsegling med MC-Montan Injekt TR-X ved tunnelprojekt Sydhavn

Denmark

Metroen i den danske hovedstad København og nabobyen Frederiksberg, der gik i drift i 2002, består af fire linjer, der kører førerløst og fuldautomatisk. Linje 4 (M4) forbandt oprindeligt hovedbanegården Hovedbanegård med Kongens Nytorv, Københavns største torv. Tilbage i 2012 banede Folketinget vejen for en forlængelse af strækningen, der fremover skulle føre til Orientkaj i Nordhavnskvarteret. Metroselskabet, operatøren af ​​metroen, tildelte i marts 2018 projektet "design-og-byg" til joint venturet Tunnel JV I/S.

 


Projektet for den sydlige metrolinje er designet til at tage seks år og omfatter opførelse af to 4,4 kilometer lange tunneler med en indvendig diameter på 4,9 meter ved brug af to jordtryksstøttede tunnelboremaskiner (TBM'er) samt konstruktion af fem metrostationer og to krydsningsstrukturer. Åbningen er planlagt til 2024.

 

Overbevisende MC-produkter

Efter at en strækning af metroen allerede i 2017 med succes var blevet forseglet med MC-Injekt GL-95 TX, blev MC også involveret i det nye delprojekt i 2020. Efter indledende kontakter med afdelingen "Mekanisk Tunnelering" på MC var der en risiko vurdering med fokus på produkter til tunneldrift blev gennemført i maj, hvilket resulterede i registrering i den danske database for kemiske produkter. I december gennemførte MC's injektionseksperter under vanskelige forhold i Corona-peak-fasen en site briefing af produkterne MC-Montan Injekt TR-X og MC-Injekt 2133 flex til processorerne på stedet i København. MC-Montan Injekt TR-X blev brugt til indsprøjtning og tætning af tunnelelementerne og støtte blev leveret af MC-Bauchemie Danmark Aps.

Udsigt ind i tunnelen til Sydhavn/M4 tunnelbyggeriet i København
Udsigt ind i tunnelen til Sydhavn/M4 tunnelbyggeriet i København
© MC-Bauchemie 2024


I starten af ​​tunnelboringen blev tunnelboremaskinerne bragt ind via Enghave Brygge station og sendt i begge retninger. Maskinernes vibrationer blev løbende kontrolleret via adskillige kontrolpunkter for bedst muligt at forhindre bygningsskader. Holdet opnåede efterfølgende en dansk rekord på 56 m boret tunnel på kun én dag. Ydelsen blev konstant optimeret.

 

Segmentsamlinger forseglet

I alt skulle der sættes 5.700 segmenter. MC-Montan Injekt TR-X sørgede for den elastisk kvældende tætning af tætningsprofilerne i samlingerne mellem segmenterne. Den lavviskose akrylatbaserede hydrogel til injektion i bjergarter og faste strukturer kan endda bruges sikkert i alkaliske miljøer og i kontakt med ringformede spaltemørtler takket være dens exceptionelle kemiske resistens. Dens meget gode injicerbarhed og kontrollerbare reaktionstid muliggør velkontrollerbare injektionsveje. Ydermere bekræfter den positive test ifølge UBA-retningslinjen endda anvendeligheden i kontakt med drikkevand.

 

Derudover blev den hurtigt ekspanderende en-komponent injektionsharpiks MC-Injekt 2133 flex brugt til permanent tætning af opståede revner, og det fine spartelmasse MC-DUR 1250 TX blev brugt til at udjævne vægfladerne på tunnelens inderbeklædning. .

 

Arbejdet med udvidelsen af ​​metrolinjen er i øjeblikket i fuld gang uden forsinkelser. Fra 2024 og frem vil M4 dække det 6,5 km lange spor med sine otte stationer mellem hovedbanegården og Orientkaj på 12 minutter. Med udvidelsen til Nordhavnskvarteret vil potentialet for ombygningen af ​​Københavns nordlige havneområde, et af de største byfornyelsesprojekter i Nordeuropa, samtidig kunne fremmes yderligere.

  • Navn

    Fugeforsegling med MC-Montan Injekt TR-X ved tunnelprojekt Sydhavn

  • Stat/land

    Denmark, 2021

  • Fields of Expertise

    Tunnelling

  • Categories

abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123 abs 123